Ministerstwo Gospodarki udostępniło projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło.
Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i społecznych
Rozporządzenie stanowi realizację „Polityki energetycznej Polski do 2030 roku”. W jego zakres wchodzą zmiany mechanizmów regulacji poprzez wprowadzenie metod kształtowania cen ciepła z zastosowaniem cen referencyjnych oraz bodźców do optymalizacji kosztów zaopatrzenia w ciepło.
Pierwszym etapem realizacji tego zamierzenia była nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne. Ustawa która weszła w życie 11 marca br. wprowadza możliwość nowego, uproszczonego sposobu kalkulacji cen i stawek dla ciepła wytwarzanego w jednostkach kogeneracji.
Wprowadzone w porównaniu do poprzedniego rozporządzenia zmiany zakładają m.in., że uzasadniony przychód ze sprzedaży ciepła, stanowiący podstawę kalkulacji cen i stawek opłat w taryfie dla źródeł ciepła, w których następuje wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej w jednostkach kogeneracji będzie ustalany w oparciu o ceny referencyjne. Ma być odpowiedni dla jednostek opalanych paliwami węglowymi, paliwami gazowymi, olejem opałowym lub wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Ceny referencyjne oparte będą o średnie ceny sprzedaży ciepła za poprzedni rok kalendarzowy z jednostek wytwórczych nie będących jednostkami kogeneracji. To wszystko z uwzględnieniem współczynnika referencyjnego ustalanego i ogłaszanego do dnia 31 marca każdego roku przez Prezesa URE. W okresie przejściowym pozostanie możliwość kształtowania taryfy w formule kosztowej. Jednocześnie wprowadza się bezterminowe ograniczenie wzrostu cen z istniejących jednostek kogeneracji, które zastosują uproszczony model ustalania cen. Określany w oparciu o przychody ze sprzedaży ciepła dla źródła ciepła, dla którego przedsiębiorstwo energetyczne stosuje uproszczony sposób kalkulacji cen i stawek opłat w taryfie dla ciepła, roczny wskaźnik wzrostu ograniczony został do 3 punktów procentowych powyżej wzrostu odpowiednich cen w sektorze ciepłowni. Dla roku 2011 ograniczenie to ustalone jest w wysokości średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych powiększonego o 5 punktów procentowych. W roku 2013 dodatkowo uwzględniono wzrost kosztów działalności związanych z koniecznością zakupu uprawnień do emisji CO2.
Proponowane rozwiązania powinny stymulować nowe inwestycje w jednostki kogeneracji przy zapewnieniu ochrony odbiorców przed nadmiernym wzrostem cen ciepła.
W celu rozwoju wytwarzania energii w źródłach odnawialnych do rozporządzenia wprowadzono zapisy. Zgodnie z nimi przychody ze sprzedaży dodatkowych praw majątkowych ze świadectw pochodzenia dla energii ze źródeł odnawialnych nie będą uwzględniane (odejmowane) przy kalkulacji uzasadnionego przychód stanowiącego podstawę kalkulacji cen i stawek opłat w taryfie dla ciepła przedsiębiorstw wytwarzających ciepło w jednostkach kogeneracji, które nie zastosują uproszczonego sposobu kalkulacji taryf.
Rozporządzenie doprecyzowuje również przesłanki stanowiące podstawę do określenia planowanej wielkości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność ciepłowniczą, co powinno zniwelować w tym zakresie tzw. ryzyko regulacyjne i zapewnić możliwość odtwarzania majątku sieciowego. Jednocześnie zagwarantowano, że uwzględnienie zwrotu z kapitału w kalkulacji cen i stawek opłat nie będzie powodować nadmiernego wzrostu opłat ponoszonych przez odbiorców.
Nowe rozporządzenie uelastyczniło ustalanie sposobu obliczania wysokości miesięcznej raty opłaty za zamówioną moc cieplną, opłaty za ciepło, opłaty za nośnik ciepła, miesięcznej raty opłaty stałej za usługi przesyłowe, opłaty zmiennej za usługi przesyłowe i miesięcznej raty opłaty za obsługę odbiorców. To wszystko dzięki pozostawieniu stronom umowy możliwości określenia indywidualnych warunków w tym zakresie w umowie sprzedaży ciepła lub umowie o świadczenie usług przesyłania i dystrybucji albo w umowie kompleksowej.
Rozporządzenie ogranicza uznaniowość procesu taryfowania ciepła oraz upraszcza związane z nim procedury.
źródło: wnp.pl